Evaluering af oplevelser ved Lars Holmgaard Christensen, AAU

2019-01-17T11:55:33+00:0021. september 2007|Ledelse og kommunikation|

Nerværksgrupperne i Aalborg (Vild med Verden) og Frederikshavn (Højt til Loftet) var de 2 første grupper, der blev indviet i lektor, Ph.d. Lars Holmgaard Christensens metoder til evaluering af oplevelser.

 

Lars kommer fra Institut for kommunikation. Hans tese går på, at for at forstå oplevelsessamfund, oplevelsesøkonomi og den kreative industris nye produktionsformer som mere end blot idealtypiske betegnelser for en generel samfundsorientering eller for, hvordan oplevelser er blevet genstand for nye kommercielle muligheder, så bliver vi også nødt til at tage udgangspunkt i konkrete individer, og særligt de personer som rent faktisk har en oplevelse, og som oplever noget i virkelige tilværelser. Oplevelser som legitimt mål i forbrugernes tilværelse må derfor også handle om, hvordan oplevelser præsenterer sig i hverdagslivet hos handlende aktører i naturlige omgivelser.

 

Det opfordrer således til brugerorienterede metoder og fornyede etnografiske tilgangsvinkler til at forstå oplevelser som oplevelser for “nogen” i en bestemt situation og kulturel sammenhæng. Oplægget bød således på en række forståelser af brugerne i oplevelsesøkonomien og gav konkrete værktøjer til, hvordan man kan undersøge dem.