Til Læsø sammen med Marietta og Gilles Duroché

2008-08-05T00:00:00+00:005. august 2008|Kaj og familien|

Vi har i flere år været inviteret på Læsø af Hans Erik Frost, der ejer en dejlig gård, som de har haft i 35 år. Nu var chancen der i forbindelse med Marietta og Gilles besøg fra Bourgogne.

Vi tog med Læsø færgen fra Frederikshavn kl. 07.50. Dagen før havde den været aflyst pga. forfærdeligt vejr. Og pænt nok: Da vi kom ud af havnen, kom vi ud i en vældig søgang med skumsprøjt hen over færgen. Lilly blev placeret i en hvilestol, medens vi andre sad foran i skibet. Franskmændene troede, de var kommet i tivoli og syntes, det var sjovt, men heldigvis drejede kaptajnen af efter 20 min. sejllads, og vi fik en mere rolig tur.

Blev modtaget på kajen i Vesterø af min gamle medarbejder, Torsten Jacobsen, der nu er saltfoged på Læsø. Han førte os direkte til øens nyeste attraktion LÆSØ KUR, der er indrettet i kirketårnet i Vesterø. Man tilbyder forskellige psoriasisbehandlinger baseret på øens salt, ler og havalger. Torsten viste de flotte rum frem. En meget spændende attraktion.

Vi fortsatte derefter til Byrum for at se en lille café, der skal udbygges til et hyggeligt spisested, hvor man kan få mad baseret på øens råvarer og desuden købe de lokale produkter. Vi fik en kop kaffe, inden vi kørte til Saltsyderiet, der i dag ejes af Læsø Salt a/s, der igen ejes af Læsø fonden. Den daglige ledelse står saltfoged Torsten Jacobsen, sydemester Poul Christensen og saltskriver Berith Mikkelsen for. Når der er højsæson, er der beskæftiget op til 45 personer, så det er ved at blive big business.

Efter en grundig besigtigelse og saltindkøb gik turen til Inger og Hans Erik Frost. Her ventede Hans Erik med en strandmalurt, inden vi fik alletiders frokost bestående af krabbesuppe, havkat stegt som engelsk bøf, jomfruhummer og dessert, hvortil vi drak Pineau de Charentes; en specialitet fra Cognac området. Til maden drak vi vine fra Duroché.

Ovenpå dette luksusmåltid gik vi en pragtfuld tur ned til Stokken, der varede ca. 2 timer, og efter en afskedsøl kørte Torsten os til færgen, hvor vi havde en meget behagelig overfart. En fantastisk dag på Læsø med stor tak til Torsten og familien Frost.