Nytårskoncert med Aalborg Symfoniorkester

2009-01-10T00:00:00+00:0010. januar 2009|Kaj og familien|

Efter at have set FOX Team Frederikshavn vinde 31 – 19 mod Nordkøbenhavn kørte vi tll Aalborg for at spise aftensmad hos Inge, der serverede dejlig mørbrad og en fin Toscana 2006.

 

Vi fulgtes derefter ad til nytårskoncert med Aalborg Symfoniorkester i Aalborg Kongres & Kulturcenter. Orkestrets tidligere chefdirigent, waliseren Owain Arwel Hughes, dirigerede et veloplagt orkester. Aftenen blev ledet af Kristian Boland, der både var konferencier og tenor.

 

Det kom han fint fra og nåede endda en parodi af statsministeren. Orkestret indledte med ouverturen fra operetten Flagermusen, hvorefter sopranen Anne Margrethe Dahl sang Rosalindes czardas. Flot udført, og så kom aftenens højdepunkt.

 

Jeg har aldrig set og hørt Mikkel Futtrup, der er koncertmester i Det Kgl. Kapel. Han spillede introduktion og rondo capriccioso af Camille Saint-Saens. Her blev vi udsat for en sand virtuos, der svang buen med stor sikkerhed og temperament. En dejlig oplevelse. Næste nummer var Summertime sunget aldeles vidunderligt af Anne Marie Dahl, der sammen med Kristian Boland fortsatte med Bess, You are my Woman Now. Orkestret sluttede første del med Johan Strauss d.y. Perpetuum mobile, der som bekendt afsluttes ved, at orkestermedlemmerne en for en forlader scenen.

 

Efter pausen blev det hele mere løssluppent. Startende med Offenbachs operette Orfeus i underverdenen. Jacob Gade af suiten Bryllup på Himmelpind. Og så jublede salen. Mikkel Futtrup spillede på violinen Jacob Gades Tango Jalousie med sådan en lethed, elegance og temperament, så man skulle tro, der var en daglig oplevelse for ham.

 

Kristian Boland sang derefter Aage Stentofts Luften var femten, og vandet var seksten, og pigen var sytten et halvt. Anne Margrethe Dahl sang Franz Lehars Liebe du Himmel auf Erden fra operetten Paganini, inden koncerten afsluttedes med Kai Normann Andersens Den allersidste dans fra filmen Mød mig på Cassiopeia danset og sunget af de to solister.

 

Men ingen nytårskoncert uden ekstranumre. Først Radetzky March, hvor det lykkedes dirigenten at få salen til at klappe lavt og højt på de rigtige steder og endelig Champagnegaloppen, hvor proppen røg helt til loftet af Aalborghallen, hvor der var 990 tilfredse publikummer.