VL gruppe 8 møde hos Weber-Stephen Nordic i Nørresundby

2019-01-17T11:55:27+00:007. september 2009|Ledelse og kommunikation|

Mine forventninger til aftenes besøg hos Weber var ret begrænsede. Som alle ved, er jeg af gode grunde forment adgang til køkkenet, hvor Lilly residerer.

 

Da vi byggede sommerhus i Skiveren i 1986 købte vi imidlertid en kuglegrill fra Weber, og jeg skulle for første gang stege en bøf. Jeg købte to kødklatter af slagter Andersen på Emilievej, der lovede, at de var som skabte til at grille. Jeg fandt posen med kul (briketter) der imidlertid var fugtige. Men ved hjælp af benzin og petroleum lykkedes det at få ild. Jeg havde læst, at man først skulle lægge bøfferne på, når ilden var væk og kullene rødglødende. Det viste sig at være for sent, idet mørbraden aldrig blev rigtigt stegt men var positivt sagt rosa farvet indeni og kulsort udvendig. Når dertil kommer et større rengøringsarbejde af Weberen og gulv, der var blevet ramt af flere glødende briketstykker, er det vel forståeligt, at den pågældende grill, aldrig er blevet brugt af undertegnede. Heldigvis er det sådan, at begge svigersønner er rene grillmestre, så vi er kommet med på bølgen.

 

   
 

Jeg ankom til Nørresundby i silende regn og styrtede ind i et meget flot lokale, hvor min gamle vinven Thomas Lysgaard bød velkommen med et glas Champagne. Det var jo ikke den værste start.

Vi blev derefter inviteret ind i et flot auditorium og placeret i stole med champagneglasset placeret i armlænet og forsynet med årgangschampagne! Direktør Michael Jensen fortalte derefter om firmaets historie, der startede i USA i 1952, da Webers grundlægger Georg Stephens fik ideen til Weber grillen ved at arbejde med havbøjer. Det blev en stor succes, der dog blev kraftigt forstærket i begyndelsen af 70’erne, hvor den klassiske kuglegrill blev udbygget til at kunne anvende el og gas.

I 1981 kom Webers klassiske gasmodel Genesis til verden, hvilket var en mindre revolution.
Her i Danmark fik Michael Jensen og en kompagnon forhandlingen af Weber. Al produktion foregår i USA, medens salg, distribution og administration for Norden foregår fra Nørresundby, hvor der er 75 medarbejdere. Danmark er blandt verdens førende grillnationer. Når man spørger 25-55 årige om ordet grill, svarer 98% Weber.

 

   

 

Det store gennembrud kom ved Jan Glæsels tv udsendelser. I dag sælger man ikke produkter, men livsstil. Det har man taget konsekvensen af ved at bygge Grilleriet. Her kan man demonstrere alle grillens fortræffeligheder, idet der er hypermoderne køkken, vinbutik, konferencesal, demonstrationslokaler, kontorer m.v.

 

Virksomheder kan leje sig ind og holde konferencer, kurser m.v., og deltagerne kan/skal medvirke i grilleriet. Martin Mygdam er kok, og Thomas Lysgaard sørger for vinen, der hermed er lagt i eksperthænder. Man har etableret weber klubber også på nettet, sponsoreret grill-landsholdet, udbygger for øjeblikket i København for ikke at tale om satsningen i Dubai! Man har grillet for Prins Henrik og præsident Obama, og man pønser på egen TV kanal.
 

Henrik benyttede ordene (værdierne): VILLE – TURDE – AT GØRE DET.
 

Jeg har sjældent set så gennemført et koncept. Lokaliteterne er fyldt med moderne udstyr, klassiske møbler, og det må glæde min gode ven arkitekt og professor Claus Bonderup, at lokalerne er spækket med dine lamper.
 

   

 

Efter foredrag og rundvisning fik vi serveret en lækker middag med kanonvine, som Thomas præsenterede med stor elegance.
 

Amerikanerne har et ordsprog, der siger: ”God is watching, So Give Him a Good Show”.
 
Det lykkedes 100% for Michael & Co. – stor tak for det.
 
Ved slutningen gav Jeppe Vangsgaard mig et godt tip. Han er næsten lige så dårlig til at kokkerere, som jeg er. Men han griller altid, og alle gæster tror, han er Aalborgmester. Sandheden er, at han i stegetermometret har indbygget en lille sender, der fortæller hans mobiltelefon, når kødet er korrekt stegt.