Vinterferie på Gran Canaria med 14 dages sol

2012-02-11T00:00:00+00:0011. februar 2012|Kaj og familien|

Vi startede en fredag med Apollo Jet præcis kl. 08.00 fra Aalborg, landede efter en fuldstændig problemfri flyvetur på Gran Canarien præcis kl. 13.15 (lokal tid 12.15) og kom forbavsende hurtigt videre med flot bus til Hotel RIU Palace i Meloneras. Et **** hotel bygget i 1996 med 305 værelser og 8 villaer med 8 junior suiter i hver villa. Der er 4 swimming pools men ikke badning i havet, der ellers ligger lige udenfor, hvor der for øvrigt var en superlækker helt ny strandpromenade.

Her på øens sydligste område (og mest solrige) satses der på den lidt mere eksklusive turisme. Eller som det hedder i turistbrochuren: “Drømmer du om at bo som en oliesheik, boble i wellness som en græsk gudinde eller gå golfgeniet Tiger Woods i bedene på den helt nye Meloneras Golf”.

Ved ankomsten var der 22 grader, let brise og halv sol, men yderst lækkert for os, der gik rundt og besigtigede faciliteterne. På hotellet var der flere restauranter. Vi havde halvpension og spiste hver dag på en af strandpromenadens mange små frokostrestauranter, medens middagen enten foregik i hotellets store restaurant med den største buffet, vi nogensinde har set. Her kunne dog også vælges à la carte. Hotellets gourmet restaurant, Krystal, benyttede vi 3 gange med stor succes. Der fandtes alt i spanske vine oven i købet til moderate priser.

Efter morgenmaden i det fri, gik vi ofte en tur langs strandpromenaden. Turens vandremæssige højdepunkt blev dog en lang tur langs Maspalomas ørken, der er 40 km2. Heldigvis var der efter 2 timers rask gang lejlighed til at drikke et stort glas fadøl, der blev serveret af 4 brasilianske dansepiger, der vrikkede så voldsomt med hofterne, at de er kandidater til en hofteoperation, når de når en passende alder.

Vi var også på en lang tur den modsatte vej, nemlig til Pasito Blanco. En flot lystbådehavn men vanskelig tilgængelig til fods langs kysten pga. store klippeformationer. Hele området er planlagt til et sammenhængende turistområde, men pengemangel har sat stop for udbygningen, der ellers er præget af kæmpestore hoteller, hvor vi bl.a. vovede os ind og så et Utzon lignende 5 stjernet hotel – vild luksus.

På vores hotel var der hver aften underholdning, dels med et fast danseorkester og dels med diverse shows, der var ret ligegyldige, men en aften optrådte den gamle kvarter The Platters, der i sin tid blev kendt for bl.a. ”Only You”. Der var kun et medlem tilbage fra den oprindelige besætning, men de kunne sandelig også deres kram.

Ellers var der ikke den store danseiver, men pludselig kom der en seddel op til orkestret med ønske om et ”twist nr.” og frem på gulvet kom der en dame lidt yngre end os. Slank som en mynde og lynhurtig på fødderne. Hun startede alene på gulvet, idet lorden sad og plejede sin long drink, men hun fik 4 yngre enker frem til dans, og pludseligt var dansegulvet besat med ene, dansende kvinder. Det var da lidt pinligt, men allerede til næste dans tronede der to par frem på gulvet. Der havde begge koner garanteret været professionelle dansere, så pludselig var vi kommet til Vild med dans. Desværre rejste alle disse flotte aktører allerede dagen efter.

Vi benyttede det gode vejr (sol i alle 14 dage og op til 28 grader) til en taxi tur til Arguineguin, hvor vi spiste en dejlig fiskefrokost. Et par dage efter taxi til Puerto Rico og med båd derfra til Puerto de Mogan, der kaldes Det lille Venedig. Her har vi også en stamrestaurant, der serverer aldeles lækker frisk fisk og dejlige vine.

Vi havde nogle meget vellykkede dage i strålende vejr og var således spændte på hjemturen, hvor der normalt opstår et eller andet problem, men lufthavnen i Las Palmas er blevet uhyre effektiv, og alt var klar til afgang ½ time før planlagt afgang. En meget afslappet flyvetur, hvor vi landede før tiden i Aalborg i kun 5 graders kulde, så nu var det spændende. Kunne Lillys Fiat Grande Punto starte efter 14 dages nedkøling? Vi rørte knap nok ved tændingsnøglen, før den spandt som en glad hunkat. En fin afslutning på en dejlig ferie.