7 nætters krydstogt i Middelhavet

2013-09-26T00:00:00+00:0026. september 2013|Kaj og familien|

Efter 5 dejlige dage i Piemonte kørte Fiat Doblo os til Savona, hvor vi besteg Costas krydstogtsskib Favolosa. En dame på 114.500 tons. Plads til 3.700 passager, der blev betjent af 1100 besætningsmedlemmer. Fik en pragtfuld udvendig kahyt med balkon. Spiste alle måltider i luksusrestarant og købte all inklusive drikkekort. Med vores forbrug tror jeg, det var en dårlig forretning for Costa.

I 29 graders varme startede vi kl. 16.30 til Barcelona, hvor vi ankom næste dag kl. 1400. Der var afgang igen 19.30, så der blev lejlighed til en vandretur i den fantastiske hovedgade La Rambla med besøg i de berømte torvehaller La Boqueria og Ghotic cathedral. Der blev ikke tid til at besøge Camp Nou, men Messi holdt også ferie i dejlige 31 grader.

Vi tog derefter 147 nautical miles til Palma de Mallorca, hvor vi ankom kl. 09.00 og derefter havde 8 timer til rådighed. Mange tog med turisbusserne rundt på øen, men vi nød det flotte vejr og Cathedral of Majorca. En rigtig afslapningsdag, der fortsatte næste dag, som vi tilbragte på søen og sejlede 621 nautical mails til La Valetta – Malta.

Den lange sejltur var en fin oplevelse for Jes, der virkelig nød at have vand under fødderne. Dagen gik i øvrigt med, at Captain Giulio Valestra holdt dinner party, og passagererne kunne blive fotograferet sammen med ham. Sølle mand. Hans ansigt må være helt stivnet af hele tiden at skulle vise tandpastasmilet.

Men vi nåede da frem til Malta. Danmark havde jo 14 dage før slået Malta 2-0 i fodbold, så vi førte os frem som rigtige Vikinger. Sædvanen tro lejede vi en taxa, idet chaufføren normalt elsker at tegne og fortælle om deres elskede ø. I dette tilfælde var vi lidt uheldige, idet chaufføren vist nok var veteran fra 1. verdenskrig og intet kunne høre, men kørte stærkt. Så vi nåede at se det meste af øen og besøge et meget flot haveanlæg, San Anton Gardens. Heldigvis nåede vi også at se kæmpefæstningen Medina, hvorfra man næsten kunne se hele øen.

Efter den dejlige middag gik vi hver aften til underholdning i skibets koncertsal, og netop denne aften var det skibets personale, der underholdt med et show: I have a dream. Flot præsteret. De andre aftener var der professional underholdning lige fra tryllekunst til isdans.

Vi nærmede os nu Sicilien, hvor vi ankom til Catania kl. 08.00. Efter morgenmaden gik vi en tur i den spændende by, hvor vulkanen Etna er den store magnet. Allerede efter 6 timers ophold fortsatte vi den spændende tur til Napoli, hvor vi skulle igennem det smalle Mesina Stræde, der er kendt for de stærke hvirvelstrømme. Ved lodsens hjælp kom vi sikkert igennem, og senere sejlede fi forbi Volcano Islands of Stromboli.

I løbet af natten passerede vi Capri, inden vi nåede til Napoli og vulkanen Vesuv. Her var vi rigtig kommet til en sydlandsk storby med smalle beskidte gader og markeder, hvor vi bl.a. så et spændende fiskemarked. Desværre havde vi ikke megen tid. Napoli er jo grebet af en gal fodbold, siden Madonna i sin tid spillede der. Og for øjeblikket ligger de på 2. pladsen i Ligaen, så byen koger.

Vi var også ved at koge i det flotte vejr med 29 grader, men kunne sejle ud på det store hav og fotografere Vesuv fra mange vinkler. Næste dag ankom vil til Savona kl. 10.00. Tog en taxa til Genoa og landede i Aalborg Airport kl. 22.25. Mazda 6 startede ved første forsøg og førte os sikkert til Frederikshavn. Vi havde oplevet en 100%  vellykket ferietur. Skulle nogle af læserne have lyst til at opleve noget lignende, er jeg til rådighed.