Juleaften med Mein Schiff 4

2016-01-05T00:00:00+00:005. januar 2016|Kaj og familien|

Da krydstogtskibet Mein Schiff 4 var på jomfrutur til Stavanger i juni 2015, var Marianne og Anders inviteret til frokost med kaptajn Kjell Holm, der, som navnet antyder, er født i Finland.

 

Skibet er bygget i Finland, 295 meter langt, 15 dæk, 11 restauranter, skandinavisk design med lyse træsorter, naturligvis helt miljørigtigt med sidste nye teknik m.v. Her fik Marianne den gode idé, at det kunne være spændende at holde juleaften på skibet, og kaptajnen kunne fortælle, at man skulle på rundtur til Gran Canaria med øer på 7 dage.

 

Marianne ringede til Lilly og spurgte, om vi ville med, og moderen var straks parat.
Vi startede fredag den 18. december med fly fra Aalborg til København. Overnattede hos Annette og Per, der kørte os ud i lufthavnen lørdag morgen. Fløj til Las Palmas, hvor vi efter indkvartering på hotel nåede 3 timer på Las Canteras, den berømte strandpromenade, som vi besøgte 1. gang for 50 år siden. Dejligt gensyn i meget flot vejr.

 

    

 

Om søndagen gik vi ombord på Mein Schiff 4, der, som navnet antyder, er tysk og led i en serie, hvor man for øjeblikket bygger nr. 5 og 6. Kaptajn Kjell Holm har for øvrigt været 1. mand på de første 4 og skal nok også have æren af at indsejle nr. 5. Anders havde skrevet til ham, at vi ville tilbringe julen ombord, og der stod da også en fin flaske champagne på bordet i kahytten, da vi ankom.

 

Hele mandagen blev tilbragt på søen, inden vi tirsdag morgen ankom til Agadir i Marokko, hvor vi tilbragte hele dagen og besigtigede den skønne by med en flot badestrand. Hele onsdagen blev også tilbragt på søen, heldigvis i flot vejr. Skibet gik fuldstændigt lydløst, bortset fra lidt susen af vinden, så vi kunne rigtig nyde balkonen.

 

Torsdagen tilbragte vi på Lanzarote, der er en vulkanø. Det var lidt af en oplevelse at se vinmarker, hvor vinplanterne var samlet i små cirkler i den sorte, vulkanske jord. Alt arbejde foregik med håndkraft. Hvidvinen, en tør Malvasia, smagte udmærket. Men ellers var det spændende at se, hvor varmt der var i lavaen. Der blev også tid til en tur på dromedar, inden vi kl. 18.00 sejlede videre til Tenerife.

 

            

 

Vi tilbragte således juleaften på søen. Bortset fra en dejlig kvartet, der spillede julemusik, var der ikke megen jul over aftenen, og selv gåsen var en skuffelse. Det skal dog ses i lyset af, at vi spiste helt overdådigt ved alle andre lejligheder, så vægten er intakt.

 

På skibet var der for øvrigt et supermoderne fitness lokale med alt i torturredskaber, men også en løbebane på 14. dæk, hvor Marianne sprintede rundt, inden hun kastede sig i svømmebassinet, der med en længde af 50 meter, er det længste bygget på et skib.

 

Fredagen tilbragte vi i Santa Cruz, Tenerife, hvor vi var i marts måned, så bortset fra en gåtur i byen, tilbragte vi dagen ombord på skibet. Natten var på søen, hvor vi lørdag morgen ankom til La Gomera, der er en flot ø, hvor man bl.a. dyrker bananer.

 

Søndag morgen var vi retur i Las Palmas, hvor vi med tysk præcision hjulpet af ca. 1.500 besætningsmedlemmer og 2.734 medpassagerer blev udsluset fra det gode skib, der havde været lidt af en oplevelse.

 

Vi fløj med SAS til Kastrup, hvor Annette hentede os og afleverede os mandag morgen, hvor vi fløj med SAS til Aalborg. Da vi skulle lande, steg maskinen pludselig. En fugleflok havde plantet sig midt på landingsbanen, men hele manøvren skete helt uden dramatik.